lördag 7 november 2009

Riksdagsvalet 2010

Då har nu äntligen Folkpartiet i Östergötland fastslagit listan till nästa års val till Riksdagen. Det blev till slut 32 kompetenta och dugliga kandidater som fått äran och möjligheten att representera Folkpartiet i valet nästa år. Detta var mitt första nomineringsmöte till riksdagen så det kändes lite speciellt, men det var en skön känsla när allt var över.

Jag glädjs över att Karin Granbom-Ellisson pånytt får vara överst på riksdagslistan och fungera som ett draglok i våran stundande valkampanj. Men även namnen strax under henne var mycket bra val och jag tror att vi har fått ihop en mycket bra trio bestående av förutom Karin även av Mathias Sundin från Norrköping och Linnéa Darell från Linköping.

Jag fick även själv äran att representera Folkpartiet i Östergötland inför nästa års riksdagsval och jag ser fram emot att få vara med och arbeta tillsammans med våra andra kandidater så att vi tillsammans skall kunna få ett så högt valresultat som möjligt. Min klara förväntning är att vi skall ha in minst två Fp från Östergötland i nästa riksdag. Och jag känner stor tillförsikt att vi även kommer att klara av det.

Folkpartiets politik är bra och klarar vi bara av att förmedla detta vårt budskap till väljarna så är jag övertygad om att Folkpartiet i Östergötland går en ljus framtid till mötes. Den ljusnande framtid är vår. Folkpartiet tror på framtiden. Vi vill vara med och skapa en bättre och tryggare framtid för alla människor i Sverige.

Personligen brinner jag för rättvisefrågor och ser det som oerhört viktigt att alla människor i vårat samhälle skall kunna ha samma förutsättningar att lyckas. För detta krävs det en bra skola, och det är därför glädjande att Folkpartiet har arbetat hårt med att förbättra våran svenska skola. Mycket arbete återstår fortfarande och det tar tid innan man kan avläsa resultatet av våran satsning. Därför så känns det för mig mycket angeläget att Folkpartiet fortsätter att lyfta skolfrågan.

En annan fråga som är oerhört viktig och som jag gärna vill åta mig att arbeta aktivt för är diskrimineringsfrågorna. Fortfarande år 2009 blir människor diskriminerade pga av kön, ålder, etniskt ursprung och sexuell läggning. Detta är för mig helt främmande i ett demokratiskt land som Sverige. Kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete. Äldre skall få fortsätta jobba efter att de fyllt 67. Invandrare skall inte diskrimineras på bostadsmarknaden och arbetsmarknaden på grund av sin etnicitet och du skall som männsika kunna känna dig helt fri att ha vilken sexuell läggning som helst utan att bli utsatt för hatbrott och diskriminring av olika slag.

En del har redan uppnåtts men mycket arbete återstår. Vill du ha en kandidat som aktivt arbetar för att alla elever oavsett social klass skall kunna ha bra möjligheter till en fullgod utbildning och en kandidat som aktivt kämpar mot all slags diskriminering i samhället? Då tycker jag att du skall rösta på:

Thomas Bystedt Folkpartiet i Linköping din personliga kandidat i valet 2010

1 kommentar: