söndag 8 november 2009

Idrottsstaden Linköping

Det var med stolthet som jag idag tillsammans med familjen fick vara med och fira våra guldhjältar i Linköpings FC. Damlaget som i år har vunnit både Supercupen, Svenska Cupen och blivit Svenska Mästare var väl värda att fira. Laget är förutom bäst i Sverige även ett av de bästa lagen i Europa.

Min önskan är att detta ska leda till en spin off effekt med resultatet att fler ungdomar ska börja utöva idrott. Folkpartiet i Linköping har genom Bengt Olssons varma idrottsengagemang länge arbetat för att Linköping skall bli Sveriges idrottsstad 2015. Nu är första målet mot detta mål avklarat.

Men det har även skappats förusättningar för att utveckla andra idrotters förutsättningar i Linköping. En inomhusarena för fridrott har byggts och planer finns att bygga en ny fotbollsarena i Linköping. Denna ihop med det från nästa år öppnande fotbollsgymnasiet ger löften om en ljus fotbollsframtid för Linköping.

Ett sorgebarn är dock Simhallen i Linköping som är i ett skick som tyvärr blir allt sämre och sämre. Ett underhåll för att rätta till skadorna är väldigt dyrt. Därför så hade jag tyckt att det varit bättre att bygga en helt ny Simhall och denna gång byggt så att den nya Simhallen även haft en 50 m bana, vilket saknas idag.

En annan sport med gamla anor som idag tyvärr får sämre och sämre förutsättningar att utövas är Bandyn. Det har tidigare funnits önskemål och planer om att bygga en inomhushall. Tyvärr så har det ännu inte funnits någon politisk vilja att hörsamma dessa önskemål. Men om Linköping skall lyckas med att nå Folkpartiets mål om att Linköping 2015 skall vara Sveriges Idrottsstad så krävs det än en bredd satsning på flera idrotter.

Det är tyvärr även svårt att få istid i Linköping och detta slår tyvärr mot mindre idrotter så som Konståkning och Skridskoåkning. Det hade därför varit önskvärt att bygga en Ishall där denna träning med fördel hade kunnat utövas.

Jag vill vara med och bygga upp Idrottstaden Linköping och jag tror att Linköping 2015 kommer att vara årets idrottstad.

Thomas Bystedt Fp, din personliga kandidat till valet 2010

2 kommentarer:

  1. Hej Thomas,

    Det är sååå roligt att fotbollen har lyckats nå ett SM-guld! Jag är mäkta stolt över laget.
    Och visst kan vi säga att vi gjort mycket för att bli årets idrottsstad, men än har vi en lååång väg att gå.
    Tyvärr handlar det om så mycket mer än 'bara' skapa arenor att utöva sin idrott på eller i. Om Linköping ska kunna bli 'årets idrottsstad' måste tydligare samarbete mellan riksidrottsförbundets idrottsförbund, politik o idrottsgren förtydligas, förbättras och förstärkas. Idag har Linköping tagit bort sitt någorlunda samarbete med idrottsförbundet genom att ta bort bidraget till SISU och istället lagt ett generellt bidrag till alla föreiningar genom Linköpings idrottsförbund (en allians som inte är kopplat till Riksidrottsförbundet)

    Vi har åxå ett problem inom idrotten, precis som i vilket föreningsliv som helst i stort sett, det saknas folk till att skapa arrangemang. De som är aktiva har endast tiden och ekonomin till att planera kortsiktigt och utöva sin idrott kort o gott.

    En del idrotter blir så dyra pga att kommunen tar ut enorma hyror genom LKF, som måste gå med vinst, vilket gör att fler slutar eller väljer annan idrott.

    För att bli idrottsstad behövs det fler SM och VM arrangemang, detta försöker några få idag. De som lyckas är de som har ekonomin och/eller kunskapen parallellt med att kommunens politiker lägger sin vakande hand över idrotten.

    Vad vi behöver göra är att se helheten när det gäller idrottsbilden. Först då kommer vi att nå mål. Under 2010 kommer riksidrottsförbundet hålla många anföranden i frågan och jag arbetar hårt för att få dem till Linköping. Frågan är högaktuell även inom Riksidrottsförbundet. Jag återkommer med mer info när vi tagit ett steg närmare verkligheten.

    Men idag firades LFC, som med sitt guld tog ett litet steg för idrotten, men ett stort steg för fotbollen i Linköping.
    Så än en gång - GRATTIS LFC! Och till oss som gillar idrott o politik - vi har en bra bit kvar innan vi ens kan säga att första perioden är påbörjad.

    Kram å Karma
    Rebecka

    SvaraRadera
  2. Jo jag är väl medveten om problematiken, men jag är en naturlig optimist och där en del kanske ser stängda dörrar så ser jag ändå en möjlighet till påverkan och förändring.

    Det hela handlar om att lyfta en viktig fråga hörgre upp på den politiska agendan.Enligt mitt tyckte så skall politiken syfta till att hjälpa idrottsutövningen inte lägga hinder i vägen för den.

    Vad resultatet blir med Linköpings kommuns agerande är kanske lite väl tidigt att utvärdera. Men jag kan förstå dina farhågor. Dock ser jag inget direkt fel att ge ett generellt bidrag till alla föreningar så länge målet blir detsamma, eller till och med bättre. Vi får helt enkelt avvakta och se. Förändringar brukar göra ont.

    Dock så håller jag fullständigt med om galenskapen att LKF tar ockerhyror av våra idrottsklubbar. Detta är dock något som jag är säker på att både du och jag gärna sida vid sida vill kämpa för.

    Det finns dock en hel uppsjö av frågor rörande idrotten som är väldigt viktiga. En av dessa är skattesatserna för idrottsutvövare som tyvärr inte är bra idag.

    Thomas Bystedt din personliga kandidat i valet 2010

    SvaraRadera